Jak pracuje lotnisko i ilu potrzebuje pracowników? Tego nie wiedziałeś!

Lotniska to miniaturowe miasta, tętniące życiem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Kiedy patrzysz na startujące i lądujące samoloty, możesz się zastanawiać, jak to wszystko działa i ilu ludzi potrzeba, aby ten olbrzymi mechanizm funkcjonował bez zarzutu. Przygotuj się na podróż za kulisy, która pokaże, jak skomplikowaną maszynerią jest każde lotnisko.

Tajemnice działania lotniska

Zacznijmy od tego, że lotnisko to nie tylko pas startowy i terminal dla pasażerów. To skomplikowany organizm, który łączy w sobie zarządzanie ruchem lotniczym, obsługę pasażerów, bezpieczeństwo, logistykę bagażu, a także utrzymanie infrastruktury.

Każdego dnia przez lotniska przewijają się tysiące ludzi, a odpowiada za to armia pracowników, którzy dbają o to, by wszystko przebiegało płynnie. Zarządzanie kadrami w firmie lotniczej musi więc być skomplikowane – potrzeba do tego technologii, która usprawnia i automatyzuje wiele procesów.

Jak to jest zorganizowane?

Zarządzanie ruchem lotniczym to domena kontrolerów lotu i personelu nawigacyjnego, którzy z wieży kontrolnej i centrów koordynacji ruchu lotniczego pilnują, aby samoloty bezpiecznie startowały, lądowały i poruszały się po terenie lotniska. To oni decydują o kolejności startów i lądowań, a także monitorują ruch w powietrzu w okolicy lotniska.

Obsługa pasażerów to kolejny element. Tutaj mamy do czynienia z pracownikami check-in, którzy rejestrują pasażerów na loty, obsługują ich bagaż i wydają karty pokładowe. Są też agenci informacyjni, którzy służą pomocą i radą podróżnym, oraz personel bezpieczeństwa, który sprawdza pasażerów i ich bagaż przed wejściem na pokład.

Logistyka bagażu to prawdziwe wyzwanie logistyczne. Za jej sprawne działanie odpowiadają pracownicy zajmujący się sortowaniem, transportem i dostarczaniem bagażu do i z samolotów. To dzięki nim walizki pasażerów docierają do właściwych miejsc, często w bardzo krótkim czasie.

Zobacz też:  Jak pokonać strach przed lataniem? Doradzamy

Utrzymanie infrastruktury to praca dla ekip technicznych, które dbają o stan techniczny pasów startowych, dróg kołowania, terminali i innych obiektów na lotnisku. To także zadanie dla służb porządkowych, które dbają o czystość i porządek w terminalach i na terenie całego lotniska.

Ile osób pracuje na lotnisku?

Liczba pracowników potrzebnych do sprawnego działania lotniska może przyprawić o zawrót głowy. Na przykład na lotnisku Hartsfield-Jackson w Atlancie, najbardziej ruchliwym lotnisku na świecie, pracuje około 63 000 osób. To więcej niż populacja niejednego miasta! W skład tej liczby wchodzą zarówno pracownicy lotniska, jak i przedstawiciele linii lotniczych, sklepów, restauracji oraz różnych agencji rządowych.

W Chicago O’Hare, jednym z największych lotnisk na świecie, liczba pracowników przekracza 41 000. Wśród nich znajdziemy nie tylko osoby bezpośrednio związane z obsługą lotów i pasażerów, ale także kapelanów, lekarzy, specjalistów od masażu, pianistów grających w barach i nawet szewców.

W przypadku polskich lotnisk liczby są mniej zdumiewające. Największe z nich, Lotnisko Chopina w Warszawie, zatrudniało w 2020 roku 1593 osoby. Z kolei w Porcie Lotniczym Łódź-Lublinek pracowało wówczas jedynie 235 osób. To wciąż więcej niż może się wydawać z perspektywy pasażera.

Wnioski

Jak widać, lotnisko to nie tylko samoloty i pasażerowie, ale cała armia ludzi pracujących za kulisami, aby wszystko działało jak w zegarku. Od kontrolerów lotu, przez agentów check-in, pracowników obsługujących bagaż, po ekipy utrzymania infrastruktury – każdy z nich jest niezbędny dla płynnego funkcjonowania lotniska. Kiedy więc następnym razem będziesz czekać na swój lot, pomyśl o tej niewidocznej pracy, która sprawia, że Twoja podróż może się odbyć.

Materiał promocyjny



Zobacz także:
Zobacz też:  Jak tematyczne obozy młodzieżowe 13–18 lat kształtują charakter nastolatków?
Photo of author

Jakub Mazur

Jakub Mazur to zapalony podróżnik i miłośnik lotnictwa. Od najmłodszych lat fascynował się samolotami i marzył o tym, by sam nimi latać. Obecnie pracuje jako pilot i dzieli się swoimi doświadczeniami z lotów i ciekawymi miejscami, które odwiedza w czasie podróży.

Dodaj komentarz